reklama reklama

Nejčtenější

ŽENY s.r.o.

Dovolte, abychom Vám představili projekt, který si klade za cíl podporovat české ženy. Opravdově a srdcově, ale hlavně JINAK! Projekt Katalog ŽENY s.r.o. pomůže ženám v jejich podnikání a zároveň nabídne dalším ženám možnost výdělku.

Zastavil se mi svět, abych jej mohl začít měnit

Nikdy jsem neplánoval, že jednou budu stavět dětská hřiště a ani jsem neuvažoval, že by se tomu věnovala moje společnost. Musela přijít rána osudu, den kdy se mi zastavil svět, abych se zanedlouho rozhodl, že ten svět je třeba měnit.

Nechte mě chvilku..., já si to rozmyslím

To je motto metody, která akceleruje myšlení, zvyšuje efektivitu učení, učí pracovat s chybou a přináší radost a klid do naší práce – Feuersteinovo instrumentální obohacování (Feuerstein's Instrumental Enrichment Programs). Už jste o této metodě slyšeli?

Poruchy příjmu potravy

Anorexie, bulimie a psychogenní přejídání tvoří základní diagnózy celého spektra poruch příjmu potravy. To zahrnuje velmi různorodé problémy, od nezvyklých stravovacích návyků až po život ohrožující chronická onemocnění. V posledních letech jich bohužel přibývá.

Děti a hudba

Potřebují děti zpívat? Naslouchat hudebnímu projevu druhých? Nebo se dokonce učit samostatné hře na hudební nástroj? Poznávat svět tónů, akordů, stupnic? Je jim to k něčemu dobré? Má vůbec cenu vnucovat zájem o zpívání a muzicírování dětem dnešní doby, které povětšinou mají (nechodí-li do hudební školy nebo zpívat do sboru)

 
 

Výchova psychologem - Naše Mariánka má ráda žlutou

publikováno: 02.11.2010   |   autor: Mgr. Daniel Štrobl

Naše Marianka má ráda žlutou. Jsou jí tři a už téměř rok má přinejmenším na jednu věc zcela vyhraněný názor. Žlutá je dobrá. Šatičky, knížky, hračky. U bonbónů nebo zmrzliny nezáleží na příchuti, podstatné je, aby to bylo žluté. Tedy vítězí citron a vanilka. Zkrátka cokoli je žluté, je to pravé. Barva vítězí nad chutí – zajímavá zpráva pro marketingová oddělení potravinářského průmyslu.

 
 

 

 

Jsem psycholog, a tak mi to nedá spát. Jak to vznikne, že se Mariánka rozhodla právě pro žlutou – kterou já ostatně příliš nemusím. Inu, pojďme se podívat.

 

Předně, dosud nebylo dokázáno, že by se preference barev dědila. To tedy znamená, že Mariánka si svůj vztah ke žluté vytvořila sama a bez našeho přičinění. Barevné vidění je podmíněno individuálně a vnímání a preference barev jsou podmíněny emočními, motivačními, duchovními a dalšími stránkami osobnosti. Podle typologie Carla Gustava Junga dávají přednost teplým barvám (žluté a červené), extroverti, kdežto zelenou a modrou mají raději introverti. No vida – Mariánka je tedy extrovert. Na druhou stranu, toho jsem si všiml i bez žluté. Pojďme ale dál.

 

Jedním z nejdůkladnějších psychologů, kteří se zabývali barvami, byl Max Lüscher, který na základě experimentální práce s testem H. Rorschacha, vyvíjel svůj test barev. Ten představil na Mezinárodním psychologickém kongresu v Lausanne v roce 1947.

 

Čtyři základní barvy představují podle Lüschera čtyři základní lidské potřeby: modrá klid a spokojenost, zelená sebeuplatnění, červená činnost a úspěch, žlutá naději. Tyto obecné významy se nemění. Rozhodující je „osobní poměr k barvě“, a ten má každý jiný. Někdo může určitou barvu shledávat příjemnou, jinému se zdá nudná, třetí k ní má lhostejný vztah, čtvrtému se zdá vyloženě ošklivá, nepříjemná.

 

Lüscher sám pak žlutou považoval za barvu slunce, tepla a světla. Považoval ji za symbol otevřenosti a lehkosti. Žlutá bývá barvou levé hemisféry. „Je spojována s rozvojem samostatnosti.“ Žlutá má svou pozitivní i negativní stránku. Je veselá, optimistická a znamená otevřenost, kreativitu a originalitu, nadšení, někdy až lehkovážnost.

 

Teplá, jasná žluť působí povzbudivě, osvobodivě. Je to barva změny, dere se dopředu, za vším novým. Milují ji lidé bezprostřední, plní nadějí a očekávání. Ale pozor, tomu, jehož naděje byly zmařeny, se žlutá zdá pokrytecká, licoměrná. Proto odmítání žluté prozrazuje zklamání, nedůvěru v budoucnost.

 

Žlutá má též mimořádný kulturní význam. V tradičním západním umění je žlutá barvou bohatství, otcovství (výborně!), ale též závisti, Jidáše, Židů a synagogy (Mariánko, Mariánko, komu tím prospěješ?). Žlutá barva byl symbol čínských císařů a čínské monarchie. Byla to také barva Nové Strany v Čínské republice. Tužky mají žlutou barvu kvůli své spojitosti s Čínou, kde se nachází nejlepší grafit. V některých zemích jsou běžně žlutá taxi. Počátek této praxe nalezneme v New Yorku, kde Harry N. Allen natřel své taxi na žluto, když zjistil, že žlutá je na dálku nejlépe viditelnou barvou. Žlutá je mezi mezinárodními politickými organizacemi barva liberálů. Žlutá vlajka na Západě označovala místo nemoci a karantény. V severní Evropě znamená žlutá lest, zbabělost, nevěru, zradu apod.

 

A teď se to stalo. Jakmile začne otec psycholog uvažovat o svém dítěti jako psycholog a ne jako otec, nutně dojde k závěru, že jeden z nich – tedy on či jeho dítě – je blázen. Právě jsem totiž zjistil, že moje malá Mariánka, která má ráda žlutou, je totiž lehkomyslný extrovertní sionistický sangvinik, a navíc liberál, který nadšeně hledí do budoucnosti, v níž bude jezdit taxíkem do Číny, zatímco já mám chuť vyvěsit z okna žlutý prapor na znamení, že je u nás karanténa.

 

Jediné, co mě jako otce těší, je, že žlutá ukazuje též závislost dítěte na dospělém“. To je dobře. Už teď totiž trnu při představě, že jednoho dne odejde, navíc s nějakým cizím nezodpovědným chlapem a už nás nebude potřebovat. Zdá se, že to hned tak nebude. Tak jen ať má žlutou co nejdéle ráda.

 

 


Mgr. Daniel Štrobl

Narodil jsem se v Kutné Hoře v roce 1974. Vystudoval jsem psychosociální vědy na Husitské teologické fakultě University Karlovy v Praze a psychologii na katedře psychologie FF University Palackého v Olomouci. V letech 1996 - 1999 působil v Psychiatrické léčebně v Praze Bohnicích.

 

 
 
 
reklama reklama